Zimbabwe.

Hj. Jamil,
Warkah ini saya hantar kpd rakan2 yg saya kenal termasuk Dr. Mahathir, Tku Razaleigh dan ramai lagi.
Harap di exclusively penerimaannya.


ZIMBABWE TODAY IS M'SIA TOMORROW.

Apa yg saya tulis dibawah ini ada dari pengalaman yg saya lalui selama 20 diZbwe. Mungkin banyak kekurangan dari segi 'facts and figures' tetapi dari apa yg sdg berlaku disini, banyak persamaannya dengan apa yg dilakukan olih kerajaan China  terhadap Zbwe melalui GLC2nya.

Tidak mustahil, tidak lama lagi, perkara yg sama berlaku dinegara kita. Nahuzubillah.

China telah lama "melabur" dalam pelbagai projek infrastruktur di Zimbabwe sejak 1980 dengan nilai sebanyak USD5 Bilion.

Antara puluhan projek China di Zimbabwe, yg menarik perhatian saya adalah pada tahun 2012, yg mana China "membantu" membaikpulih rel keretapi di Zimbabwe.

Selepas 4 tahun  projek keretapi itu bermula, pada hari ini, China telah berjaya mengawal 80% dari ekonomi dan pentadbiran negara Zimbabwe dan menjadikan Zimbabwe seperti sebuah koloninya di benua Afrika.

Matawang Yuan, baru2 ini, juga telah di jadikan matawang rasmi di Zimbabwe apabila China mengecualikan pembayaran balik hutang sebanyak USD40 juta kpd negara tersebut.

TERNYATA PENJAJAHAN BENTUK BARU BUKAN LAGI SECARA KETENTERAAN, TETAPI BERLAKU SECARA PENAKLUKAN EKONOMI OLEH KUASA BESAR DUNIA TERHADAP SEBUAH NEGARA YG LEMAH PENGURUSAN EKONOMINYA.

RAKYAT ZIMBABWE  TERPAKSA MENANGGUNG AKIBAT DARI KESILAPAN DAN KELEMAHAN PENTADBIRAN KERAJAAN MRKA YG DI PIMPIN OLEH  MUGABE.

Barang dijauhi Allah,  Malaysia menjadi seperti Zimbabwe. Tapi dari apa yg sdg berlaku skrg, musibah yg sama akan melanda kita klu kita tidak mengambilnya Zbwe sebagai iktibar dan belajar
dari kesilapan itu.

Zbwe is the only country in the modern world, not having her own currency. Zbwe is a  Multiple Currencies Economy country since 2003 where US Dollar is a denominator. Worst part is, not only unacceptable by her neighbouring countries, the Zim$ not even desired by the Zbwean itself.

Ketika inilah China mencurahkan pelaburannya dgn membina airport baru, membaikpulih lebuhraya, bandar baru ber-ala China dan perkampongan China sehinggakan terujud
Little Beijing in Harare.
Penduduk cina diseluruh Zbwe lebih kurang 80-90 ribu. Hampir sama dgn the 'borne and bread whites' dinegara tersebut.

Rakyat China yg berkerja diZbwe dan org2 tempatan yg berkerja dgn syarikat China dibayar dgn Remimbi atau Yuan. Terdapat juga emas dan logam dari org2 tempatan dibayar dgn Remimbi dan adakalanya dibayar dgn barang2  peralatan rumah buatan China yg inferior kualitinya.

70% rakyat Zbwe adalah terdiri peasant atau kaum tani. Mrka dah jemu utk ambil peduli 'apa yg betul' dan 'apa yg salah' yg dilakukan olih krjaan mrka.
Tiba masa mengundi, mrka mengundi. Yg mrka perlu ialah air yg cukup bukan Mugabe. Mrka akan menikmati 'bumper harvest year' pd bulan Jun klu cukup hujan bulan January.
Mrka bukan tak tahu kezaliman  Mugabe yg selama ini merosakkan negara, tetapi mrka dah sampai ketahap benci utk berbuat sesuatu.

Jgn ketawa kan saya. Apa yg saya alami dari 1995 hingga sekrang, 20 tahun lama nya, sdg berlaku dinegara ini.

Our country is beserk. Klu 1MDB tidak di selesaikan kita akan jadi mangsa America. Skrg ni, apa yg Najib cuba lakukan ialah "cuba keluar dari mulut Buaya (amerika) dengan mengunakan kuasa Naga (China)".

Dalil2 yg negara kita menjejaki Zbwe telah banyak berlaku dan banyak lagi akan berlaku dlm masa yg amat pantas.

Contoh:
•Apabila banyak cawangan bank ditutup, money changer akan mengikuti dan foreign currencies spt USD akan sukar didapati. Black market yg taboo kpd Bank Negara akan muncul.
•budget negara tipu salah satu darinya. Kerap berlaku diZbwe.
•tarik subsidi krjaan meyebabkan barang2 dapur jadi bertambah mahal.
•Tidak mustahil Felda akan dimiliki syarikat China dgn hanya membeli share FGV dan tak mustahil jika minyak sawit didagangkan dgn Remimbi. Peneroka Felda akan dibayar dgn matawang cina. Kedai 1Msia akan dipenuhi dgn barang2 buatan China yg mutunya substandard dan inferior.
• Pelabur dari barat kurang minat melabur di Msia krna tak yakin akan ditawarkan project krna GLC China telah bertapak dgn kuat dan menguasai penjawat2 awam. Bila kurang pelaburan dari barat, maka akan berlaku kekurangan Foreign Exchange dlm negara yg akan mengakibatkan nilai ringgit turun dan terus turun.
• credit rating negara akan menurun yg akan meyebabkan 'access negara to foreign capital' menjadi sukar dan mahal.

Tunggu!! tak lama lagi, dipasarraya kita hanya dpt membeli buah2an tempatan saja. Klu ada epal dan anggur pun, didatangkan dari cina.

Saya ulangi, apa yg saya tulis ini adalah berdasarkan pengalaman saya selama 20 tahun diZbwe.

Apa ada utk rakyat sesebuah negara sekiranya letrik, air dan telekomunikasi dimiliki orang.

Selamatkanlah negara ini dari di REMIMBIrised atau YUANised olih China.

Sekian pandangan dari saya.

Dr. Hassan Ali.

( Hj Jamil : Jemaah Wadi Hasan )

C & P dari group sblh

Comments